2009-02-20

Svensk bilprovning

Insåg med lite panik i förrgår att det var hög tid att besikta bilen. :( Det brukar ju dimpa ned en kallelse till besiktning, men när den aldrig kom förstod vi till slut att de gamla ägarna redan fått den innan vi köpte bilen av dem i höstas, och att besiktningsperioden troligtvis gick mot sitt slut... Kollade snabbt å nätet och bokade tid med en gång. Eftersom Johan varit i Borlänge några dagar föll det på min lott att åka till bilprovningen. Usch, har besiktat bilen förut och jag tycker inte att det är någe vidare värst... Men jag får nog ändra mig. Snacka om välorganiserat ställe! När jag kört in genom den port som visades på skylten tillsammans med mitt reg-nummer kom en jättetrevlig besiktningsman med en gång och tog hand om bilen. Han satte sig på min plats och började snacka med Arvid eftersom jag inte tagit ut barnen än. När barnen var ute föreslog mannen att vi kunde gå dit in där det finns kaffe och choklad. Där hittade vi också en, av Elvira, efterlängtad toalett. En stor toalett där man kom in med vagn och två barn - och det fanns tom skötbord! Sånt imponerar på en småbarnsförälder :) Sen kunde vi stå och titta, när de hissade bilen upp och ner och lyste med ficklampa, genom stora fönster. Elvira vill nog besikta bilen oftare fram över :) Gick hur som helt därifrån med ett blankt papper och så var det bara att köra vidare!

2 comments:

Anonymous said...

Mycket snart min tur att åka till bilprovningen, eftersom din pappa oxå jobbar i en annan stad. Inte mitt favoställe, men vi har oxå trevliga testare. Blankt papper??? Får se fram emot kaffet ;-)

Makena said...

Blankt papper!? Det har nog aldrig hänt oss...