2009-03-01

Tempoträning

[Tempoträning: Börja med att värma upp i 10-15 minuter (lugn skön jogg). Öka sedan succesivt tempot tills du håller ett tempo där du inte längre orkar prata med en eventuell följeslagare. Håll detta tempo i ca 15 minuter. Avsluta passet med en 10-15 minuter lugn jogg för att skölja ur eventuella slaggprodukter ur kroppen. Glöm inte att stretcha efter rundan!]

Hurra, hurra, hurra!! Har just kommit in efter söndagens pass. Bästa passet på vääldigt länge. Var ute i 41 minuter och hade gärna sprungit mer. De flesta pass kan ju faktiskt kännas riktigt sköna efteråt och man kan lätt romantisera träningen i efterhand. Men idag kändes det verkligen skönt under pågånde träning oxå! Värmde upp med 14 minuter lugn jogg. Lyckades hålla ett långsamt och skönt tempo. Ökade på ganska bra, missade att det skulle vara en succesiv ökning så det blev ganska pang rätt på, men lika bra det ;) Hade planerat att hålla tempot i 10 minuter för det kändes i förväg övermäktigt att stå på i 15, men till slut landade jag på 13 minuter. Helt godkänt! Benen kändes bra och jag hade gott med driv i steget. Det som hindrade var suget i magen, eller värk, eller vad säger man(?) Enligt funbeat.se höll jag en kilometerhastighet på 4 min 48 sek. Varvade ner och joggade runt i ytterligare 14 minuter. Sprang min femkilometersrunda baklänges, eller vad säger man, åt "fel" håll. Det kändes psykologiskt mycket lättare eftersom det har känts så trögt på sistone. Nästa gång jag ska ut ska jag springa nån helt annan stans...Ser fram emot det!

2 comments:

Anonymous said...

Så duktig Du är! :o) Du kan vara riktigt stolt över Dig själv! Tänk om man vore som du... ;)

Mikaela said...

Är så imponerad :)
Kramkram