2009-03-24

Äta själv


Arvid har inte visat nåt större intresse för att äta själv. Ibland tar han tag i skeden när man matar, men mycket mer än så är det inte. Härom dagen ställde jag fram hans mat på bordet, medan jag gjorde iordning min egen. Jag hade ställt tallriken aldeles för nära kanten, så när jag kom var han helt kladdig. Lika bra att han får kalasa på helt själv tänkte jag. Han fick en "äta själv sked", men ingen mat kom till munnen. Han satt och kladdade och kladdade och kladdade. Jag matade på samtidigt, så han fick ju i sig maten i alla fall. Man jämför ju sina barn hela tiden, utan att lägga nån värdering i det naturligtvis. Elvira var så mån om att få äta, så hennes mat kom på ett eller annat sätt alltid till munnen. Och även fast man skulle kunna tro att det är Arvid som är glupsk, eftersom han är mycket större än vad hon var, så är det tvärtom. Han tar sig säkert på matfronten snart han också. Just nu har han fått för sig att det bara är burkmat som duger. Jag provar emellanåt att ge honom en sked vanlig mat, men den åker ut med en gång!

3 comments:

Makena said...

Kladd, kladd, kladd ja...Liva vill gärna äta själv! Hon har dock ingen vidare snitts på det än, utan hinner ofta liksom vända skeden upp och ner innan den hinner till munnen. En del kommer dock dit den ska, men en stor del hamnar i knät, på golvet, på en stor del av matbordet, i håret, på armarna...ja...man brukar få ta fram duschslangen efteråt ;-)Hon älskar att leka med kladdet också och hälla ut och ja...det blir bra med sandlådan i vår, hoppas hon får sitt kladdbehov mött där så vi får lite trevligare måltider framöver ;-)

BETSY said...

Helkaklade badrum har man ju hört om, är det ingen som har kommit på helkaklade kök. Skulle ju kunna komma väl till pass, med en brunn under barnstolen och duschslang från väggen intill :)

Anonymous said...

Alla är barn i början. Börja med bröd- eller bananbitar, så hittar han till munnen. Godis hittar oxå in ;-). Nä, det sista menar jag inte.