2010-01-30

5 km

Vi har tillbringat dagen hos våra amerikanska vänner. Vi hade andra planer när vi blev inbjudna på Thanksgiving i höstas, så vi var bjudna på thanksgiving-middag idag istället. Supergod mat, och härligt umgänge hela eftermiddagen. När vi klev ut ur deras varma hem, kändes vinterkylan värre än någonsin. Vi hade gissningstävling på vägen hem om temperaturen. Elvira gisade på 21 minus, Johan på 16 minus och jag gissade på IIISKALLT :) Det visade sig bara vara 14...

Väl hemma kändes det som ett ypperligt tillfälle att ta sig en joggingtur. Det är lustigt. Det som känns som oövervinnerligt kallt i mina vanliga kläder och vinterjacka, är inga problem i löparkläder. Sprang med dubbarna idag igen och det är verkligen perfekt väder för dom. Hård, packad, iskall snö. Perfekt! Har alltid tyckt att det är svårt att pressa mig och tyckt att jag får nåt konstigt sug i magen när jag ligger på. Idag lyckades jag dock hålla detta borta, genom att hela tiden tänka på att vara avslappnad i magen, och kunde springa på ganska bra. Tog min femkilometersrunda på 28 minuter och höll, som det kändes ett jämt tempo. Mitt pers på 5 km är 23:59, så för en vanlig träningsrunda mitt i vintern känns det helt ok. Nu är jag riktigt sugen på ett långpass. Får se när jag får till det. Förkylningen är i alla fall som bortblåst. Den blev intensiv, men kort. Sånt gillar vi :)

2 comments:

Makena said...

Längtar tills jag också kan springa! Hoppas på att mina hinnor tycker det är okej lagom tills stigarna i skogen blivit springbara till våren!

Bra sprunget av dig!!!

Ebba said...

Låter härligt!! :-) Men för mig är -14 för kallt, jag har astma och mina luftrör pallar inte mer än ett par minusgrader. Har kollat efter dubbar, men inte hittat. Vart har du hittat dina? I dag blir det nog en runda dock. Inte alls lika kallt i dag. Kanske ska prova på att öka till 5 km? Blir peppad av dina inlägg! :-)