2009-01-05

Tio minusgrader

När vi kom hem från kyrkan i går kom grannen ut samtidigt som vi kom ut ur bilen. Han skulle ut och springa, i femton minusgrader. Jag var stum av beundran, medan han bara sa att "ja, jag springer året om". Han tyckte nog att jag var lite konstig, men för mig har det alltid varit självklart att är det för kallt så springer jag inte. Ett par minusgrader har varit ok, men inte mer. Inte för att jag har provat att springa i kallare väder utan bara för att jag trodde så. Men det är klart att det måste gå att träna när det är kallt, hur går det annars för skidåkare och bandyspelare?
Jag blev ju förstås heltaggad och blev tvungen att prova. Så idag när det stod -10,0 på termometern blev det en runda. Först var det sviiinkallt, men efter 15 minuter när kroppen hade kommit igång och värmt sig själv var det jätteskönt. Inte nästan jätteskönt, utan verkligen jätteskönt! Det gick lätt att andas och kroppen kändes pigg. När jag kom hem till vår gata mötte jag grannen i sin bil. Så lättpåverkad är jag ;) Det blir nog fler rundor i det kalla vädret...

4 comments:

Anonymous said...

Dra in för kall luft i lungorna kan väl inte vara bra? Myt? Inte om man är förkyld i alla fall. Att springa på fruset och hårt underlag är inte bra! Och halkrisken? Nä, bäst att gå eller stanna inne helt enkelt. Jag tar ljusspåren inomhus ;-)

Anonymous said...

grymt imponerad!!!

Makena said...

Hur är du klädd när det är så kallt? *sammlar mig för att inom en snar framtid åter ta upp joggandet*

BETSY said...

Ilfa: Säkert jättebra för de små lungorna med kall och fräsch luft med mycket syre i...eller inte vet jag, men man blir ju inte förkyld av det i alla fall. Sen får man springa lite mer försiktigt förstås när det är halt :)

Anneli: Jag med! ;)

Makena: Underställ (uppe och nere), t-shirt, träningsoverall, mössa och vantar, och strumpor och skor förstås :) Höll värmen riktigt bra!