2009-12-30

En händelserik dag

Det här är min sista lediga dag på min lilla julledighet. Jag jobbar visserligen bara 8-13 torsdag och fredag och sen är jag ledig tre dagar till, men ändå. Vi har i alla fall haft en riktigt lugn, skön och händelserik dag. Vi började med att ligga kvar i sängen till halv tio. Arvid vaknade, som han brukar klockan sju. Han försökte få mig att stiga upp, lyfte på täcket och puttade på mig, men när jag vägrade, så vägrade han också. Han ville inte vara uppe själv. Så han var kvar i sängen hos oss, och lekte med allt möjligt. Men småbarnsföräldrar är trötta och sover trots traktorer i ansiktet, liten son hoppande på magen, sparkande små fötter och diverse annat :)
När vi väl hade kommit upp, bestämde vi oss för att åka till IKEA. Har länge velat få till bättre förvaring på Elviras rum och nu när vi kom hem med massor av julklappar kändes det dumt att bara pressa in dom i befintlig oordning. Sagt och gjort, vi åkte till IKEA och skulle köpa en trofast-förvaring. På IKEAs ta-själv-lager var det EN hylla/fack som var tomt. Hylla 6, Fack 11. Vi åkte hem utan hylla.
Väl hemma tog jag en joggingtur, nästintill med livet som insats. Jag har full förståelde för att man inte ska behöva preparera trottoarer och cykelbanor för joggare mitt i vintern. Men ren isgata är ju livsfarligt för alla. Vare sig man rastar hunden, ellar stapplar fram med rollator. Hm, hur som helst så klarade jag mig helskinnad hem. Måste ju säga att tio minusgrader är riktigt skönt att springa i. En dryg halvtimme var jag ute, sen insåg jag att jag behöver vintertajts :)
Hemma lekte barnen för full rulle. Rätt vad det var dunkade det till och sen kom gallskriket. Arvid hade ramlat mot soffbordet och spräckt ögonbrynet. Jag åkte iväg för att köpa steri-strips, men ringde samtidigt 1177 för att bara dubbelkolla att man inte skulle göra något annat. Såret var inte särsilt djupt alls, men tydligen vill dom titta på alla sårskador i ansiktet om man kontaktar sjukvården, så vi fick tid till jourcentralen. Väl där insåg vi att det inte var allvarlighetsgraden av Arvids sårskada som gjort att vi fått en tid utan att de behövde NÅGOT att göra. Så lugnt det var. Nu har Arvid lite tjusigt lila lim i ögonbrynet.
Dagen går mot sitt slut och jag borde väl gå och knyta mig, för att orka jobba för sista gången för i år.

3 comments:

Lisa said...

Finns det nåt tråkigare än när man kommer till facket och det är tomt eller fattas saker. Då har man stått där och velat och äntligen bestämt sej..och så åker man hem tomhänt!!Ovanligt att det är lugnt på jouren, du hade ju säkert kunat plåsta om honom lika bra iof.. Och ang isiga gator..vet du vad jag gjorde här om dan på stan av alla ställen.. RAMLADE! Hohoho..hur ofta ramlar man likosm. Jag var bara glad att det var jag och inte en 90årig dam! Kram och gott nytt år

Mormor said...

Alla barn ska visst ha ett märke i ansiktet eller annan plats på kroppen. Mina märken hamnade på knät orsakat av min söta apa och min storasysters i knävecket orsakat av mig och en rostig tunna.

Esil Agni said...

En dag slipper du traktorer i ansiktet och sparkar av små fötter. Då saknar du de kära nöjet.