2008-10-27

Fem kilometer

Har äntligen sprungit en uppmätt sträcka. La in en sträcka på Johans "funbeat" som blev nästan exakt fem kilometer (en diff på ett tiotal meter kändes rätt ok) Har sprungit sträckan förut, men utan att veta hur långt det är. Då har det gått på 30 minuter. Nu sprang jag på 27.05. Helt ok! Senast jag tog tid på femman var på vårruset 2004 då jag sprang på drygt en halvtimme. Som bäst tror jag att jag sprang 1999, på vårruset i Vänersborg med en tid på 24:41. Så det är väl något att sikta mot. Är riktigt nöjd idag i alla fall :D

Körde ett pass i helgen också med Johan och svärfar. Orkar förstås inte köra deras tempo, så det var jag som fick sätta farten. Tror att det var en runda på 8 km eller något liknande, där mittenpartiet var allt annat än löpning på slätmark. Småstigar, upp, ner, klippor vid sjökanten, hala rötter, oerhört vackert vid Vänerns strand, men väldigt svårsprunget. Det var roligt att ha sällskap på springrundan, eftersom jag oftast springer själv, bra me lite fartökare. Fick så gräslig magknip efter skogsslingan att jag var tvungen att gå en bit, annars kändes flåset helt ok faktiskt. Rundan tog drygt en timme och efteråt var jag rätt matt. Men det gav ändå mersmak för längre turer. Kanske det kan bli milen i det kuperade elljusspåret i helgen :)

7 comments:

Sebbes Fruga said...

Vi har bra elljusspår här. Och jag har gärna springsällskap.

BETSY said...

sebbes fruga: Skulle vara jättekul att springa ihop!! Får väl planera in det nån gång under hösten...

Anonymous said...

Vilka hurtbullar ni ar!
Vi har gatt flera dagar nu upp och ner i Jerusalem. Mycket kuperat. Langt mer an vi kunnat tanka! Mamma har riktig traningsverk.

Anonymous said...

Jag blir riktigt avundsjuk på dig och din löpning! Du skriver så man blir helt sugen på att att ta sig ut! Men du springer bara på dagen väl! Kram Emma

Makena said...

WOW! Här ligger man i lä. Har alldeles kommit av mig med springadet..illa, illa. Grymt imponerad av dig!

BETSY said...

mor och far: ingen dålig plats att träna på :) Ska bli så roligt att höra mer om er resa och se bilder!

emster: Mmm... Skulle jag bara springa när det är ljust så skulle jag inte springa alls, eftersom även jag bor i mörka Sverige ;) Det blir dock bara på upplysta, bebodda gator. Inte ens en liten centimeter i en skogsdunge...

makena: Det är bara å komma igen!!

Anonymous said...

Träningsvärken får tränas bort hemma i Sverige. (Råda?) Musklerna lär minnas, hur det ska vara. (Enligt en deltagare i gåendet på Israels oändliga backar.)