2009-11-09

Brödbak

Jag har bakat bröd! Och, ja, det är en stor sensation! Har läst och blivit inspirerad i diverse bloggar om brödbak och igår tänkte jag att jag skulle ge mig på "Världens bästa bröd!". Jag hittade det på Makenas blogg.
Jag åkte iväg till affären igår kväll för att veckohandla och passade på att köpa rågsikt, sölrosfrön, rågkross, jäst och linfrö. Glad i hågen kom jag sen hem och började. I receptet stod sen "Sätt degen som vanligt och jäs den i 30 minuter." Ja, om man nu visste hur man sätter en deg som vanligt, skulle det ju säkert vara superenkelt. Johan hade en idé och den bekräftades sedan av några Facebook-vänner :). Så då var det ju bara att fortsätta.
Allt rågsikt skulle visst användas, allt! Inte ens första ingrediensen fick plats i min största bakbunke, men skam den som ger sig. Har EN större bytta, en plastskål som jag haft till sallad när vi varit många. Så den fick bli degbunke, och eftersom jag inte har nån hushållsassistent fick det bli elvisp med degkrokar. Det funkade faktiskt fövånansvärt bra :)
Jättefånigt säkert, men jag var inte särskilt hoppfull inför brödresultatet och Johan fick höra på en del gnäll under kvällen. Men faktiskt. I morse när vi kom upp stod det nybakt avsvalnat långpannebröd i ugnen. Så nu har första frukosten med detta goda bröd avnjutits.

















Tack för receptet Makena! Om till och med jag har lyckats med det här brödet så är det nog ett väldigt enlkelt recept. Det är inte sista gången jag bakar det här brödet :)

1 comment:

Makena said...

Kul att du lyckades! Visst känns det lyxigt att äta nybakt bröd som man bakat själv(!) till frukost! :)