2008-01-09

Projekt potträning...


Elviras dagis har haft stängt under jul och nyår och Elvira fick jullov i två veckor. Vi bestämde oss för att satsa under julledigheten för att Elvira skulle komma tillbaka till dagis - torr. Sen vi köpte små rosa trosor till henne i höstas så har hon varit väldigt intresserad av att vara utan blöja. Det har blivit toalett- och pottbesök och med jämna mellanrum små pölar här och där i huset. Men alltid blöja på när vi lämnat huset. Oftast har hon sagt till, om inte innan så efter. Men ibland har hon varit så upptagen med sitt att hon inte har märkt att det har hänt något. Problemet har väl också varit inkonsekvensen med att få ha blöja på dagis och sen ingen blöja när man kommer hem, några timmar innan läggdags. Inte mycket att övapå.

Julledigheten kom i alla fall och med den influensan. Inte så lätt att vara sjuk och hålla ordning på allting samtidigt. Värsta olyckan var i farmor och farfars fina fåtölj, men hon var snabbt förlåten, redan innan det hände tror jag. Till nyår var hon nästintill torr hemma, men så kom kräksjukan, dock inget långvarigt som tur var. Nu har vi varit helt utan olyckor i fem dagar, två söndagar har hon varit i kyrkan utan blöja -torr. Hon har varit med på stan, testat toaletten på affären och så idag gick hon till dagis första dagen efter ledigheten, utan blöja. De tre timmar hon vara där innan hon kräktes och mamma fick hämta henne igen, var hon torr och hade varit och kissat på toaletten två gånger.

Det har varit, eller är, för det är väl inte helt klart än, en rolig del av uppgiften att vara mamma. Motgångarna är inte så tunga när man jobbar för ett mål, inte så långt borta. Roligare golvtvätt får man leta efter än den som är för att hjälpa dottern framåt. Klart man är trött på det ibland, men vaddå?!
Nästa utmaning, stor gigantutmaning, är nappen. Hur i allsindar gör man? Alla tips mottages tacksamt. Jag har ju egentligen inte så mycket själv att komma med mot nappen, för jag hade ju tummen själv tills jag var tolv :/

3 comments:

Anonymous said...

Steg 1. Lär att nappen hör hemma/bor i sängen. Alltså ingen napp dagtid. Så får det vara en tid.

Steg 2. Berätta något spännande, när det är dags för E att somna utan napp. Många kvällar .... Nu prövas förälderns tålamod. Marias mamma berättade för det mesta om den blinde Bartimaios flera gånger per kväll. TÅLAMOD!

Sebbes Fruga said...

Kul att det går så bra!

När det gäller nappen tror jag att det är antingen eller som gäller. Sätt upp ett tillfälle när nappen ska bort. Peppa långt i förväg. Och sen händer det. Lite gråt och tandagnisslan, men sen går det över.

Dock! Gör absolut inte detta i samband med bebisens nedkomst.. Vänta hellre till sommaren. Ni kan ju försöka att begränsa nappandet, men det är svårt. Jättesvårt. Vi lyckades inte.

Och sen säger jag som föregående talare: tålamod. Det är en dygd.

Anonymous said...

Hej och kul att fastna i allas bloggar som är vidarelänkade! U vad härligt med ny bebis!!! Det går säkert bra. Inför varje amning la jag lite papper vid pottan så lärde sig Emmelina torka sig själv och jag kunde amma lite mer i "lugn och ro".
När Emmelina skulle fylla 3 hade hon förstått att det faktiskt bara är bebisar som har napp, men den kunskapen räcker ju inte för att motivera det egna slutet. Därför gick jag till BR, kollade om det var ok att betala en leksak med nappar (vilket det var bara jag betalade med SEK efteråt:) Vi har en prinsesstjej men utan prinsesskor så jag tänkte att det är nog ngt som slår högre än nappar iaf dagtid (hon har ej haft napp dagtid). Jag frågade om hon verkligen ville köpa ngt för sina nappar när hon fyllde 3, och det ville hon. Så kom den stora dagen, jag gick in lite före på BR med ett nappklistermärke som jag satte på ett par cerisa skor, så fick E gå och leta efter ngn leksak med nappmärke på som man kunde betala med nappar. När hon mkt nöjt hittat skorna gick hon högtidligt till kassan med sina 2 nappar i en påse och betalade. Allt videofilmades och den stora bearbetningen skedde sen på TVn...
Första kvällen skrek hon som galen i 30 min att hon ville lämna tillbaka skorna, andra kvällen ung. lika länge att hon ville vara 2 år igen. Tredje kvällen försökte hon förhandla till sig Nils nappar (av annan sort dock) men skrek inte lika länge. Efter en vecka var allt över. Skönt att napparna var ur huset första kvällen...
Det kommer att gå bra för Elvira!!
Lycka till och be DHA om tips och idéer som passar henne!
Kram Charlotta