2009-10-08

Städflunsan?

Någonting flög i Elvira ikväll. Både Elvira och Arvid hade badat och var rena och härliga. När jag hade lagt Arvid och höll på och grejade lite i köket hörde jag hur Elvira gick fram och tillbaka i sovrumsdelen av huset. Rätt var det var kom hon ut i köket:
"Jag har gjort om i Arvids rum, eller jag har städat där. Nu ska jag städa mitt."
I Arvids rum var allt iordningplockat. Böcker uppställda i bokhyllan, bilar på sina platser och bollar i lådan. Jag blev nästan stum. I sitt rum började hon hänga upp kläder som låg på golvet, göra iordning myshörnan under sängen, plocka undan grejer från skrivbordet. Sen när hon hade dammsugit sa hon:
"Så, bara lite till", så plockade hon ordning på resten av rummet :)
Helt otroligt. Det har inte funnits tillstymmelse till städintresse i denna lilla flicka fram till denna dag. Nu ska här uppmuntras, så att det hänger kvar!


6 comments:

mormor said...

Vilken tjej! Jätteduktigt, Elvira!

Makena said...

WOW!!! Dom kan bara dom vill! :)

Ebba said...

Vilken duktig tjej!!!! skicka gärna hit henne så att hon kan lära mina barn (inkl. 11 åringen) hur man gör! ;-)

mormor said...

Så söt hon är,städerskan! Kommer snart och kramar henne.

Emster said...

Åh, det måste vara värt mycket! Nu ska jag ta tag i min städning...

C E C I L I A said...

haha! Va bra! Verkar som lösningen på din önskan om ett lättstädat flickrum...? :)